piatok 12. novembra 2010

USA - New York - 4. časť

Tretí deň v New Yorku. Už sa blížil koniec nášho pobytu. Ráno sme preto pomerne včas vstali a naše kroky zamierili na Times Square. Po krásnom slnečnom dni nás však čakalo zamračené ráno a bolo aj pomerne veterno. Zistiť, aké je počasie výhľadom z okna, bolo nemožné. Ľudia pod nami boli malilinkí a nenapadlo nás zapnúť si ani televízor, aby sme si pozreli predpoveď počasia. Takže sme sa pomerne naľahko (ja iba v šatoch, v kabelke som mala ale sveter a legíny) vybrali prežiť ďalší nádherný, aj keď chladný deň.
Times Square ráno
Na Times Square bolo ráno o 10-tej pomenej ľudí, večer sa to mnohonásobne premnožilo. Tu sme si dali raňajky, pofotili sa a nakukli do zopár obchodov. Nákupy som sa ale rozhodla riešiť až večer, veď kto by chcel vláčiť plné tašky celý deň. Peši sme sa prešli až po 34-tú Street a tam sme na rohu zašli do Macy´s, ktorý hlásal, že je najväčším obchodným domom na svete. Rozlohou zaberá veľkosť celého domového bloku.

Times Squar ráno
My sme tu však nestrávili veľa času a vybrali sme sa k Empire St. Building. Je to najvyššia budova v NY, ktorá získala späť svoje prvenstvo po páde Dvojičiek. Je vysoká 443 m a má 102 poschodí.

 Empire St. Building
Lístky na výstup je možné zakúpiť aj od predavačov, ktorí stoja pred a okolo budovy a mali modré vestičky. Patrili k zamestnancom tohto mrakodrapu, ja som však voči nim nemala veľkú dôveru, preto sme si lístky zakúpili až v budove. Takto sme, ale museli vystáť dlhší rad a až potom sme pristúpili k výťahom, ktoré vynášali návštevníkov na 80-te poschodie. Tam sme sa presunuli k ďalším dvom výťahom (alebo tam boli štyri, neviem), ktoré nás postupne dopravili na 86-te poschodie, kde sa nachádzala výhľadovňa.

Výhľad na južný Manhatann
V tej výške pofukoval poriadne čerstvý vetrík, ktorý mňa a aj Judy po nejakom čase prinútil schovať sa za sklenenú časť výhľadovne. Kým sme však boli vonku obišli sme si to celé dookola, vyfotili sme sa a pozerali sme sa dolu na mini žlté taxíky a mravenčích ľudí. Myslím, že fotky vyjadria viac ako slová. Hore sme strávili približne 45 min. 
Flatiron building

Mali sme možnosť zísť z 86-tého poschodia po schodoch, keďže sa pred výťahmi vytvoril nekonečne dlhý rad, správcovia sa rozhodli nechať nás zísť po svojich. Bolo to len 6 poschodí a keď si predstavím, že by som musela zísť aj zvyšných 80 ... fúha

V tejto časti Manhatannu som si ešte chcela pozrieť Public Library, preto sme sa po 5th Avanue vrátili späť na 42nd Street. Fasádu verejnej knižnice práve renovovali, nečudujem sa tomu, veď bola postavená v roku 1911. Jej vnútrajšok bol prístupný a prekrásny. 

Public Library
Tiež sme museli prejsť kontrolou, ale potom sme už mali možnosť nazrieť do viacerých častí, aj do čitární, kde pri dlhých stoloch ľudia študovali. V niektorých častiach bolo fotenie zakázané, aby sme tak nevyrušili študujúcich ľudí. Bola tu aj Gutenbergova biblia, ktorá okrem iného zaujala toho MÔJHO.
Bryant Park
Za knižnicou sa nachádzal úchvatný malý park – Bryant Park. Prišli sme práve v čase obeda, okolo 13-tej, takže bol plný oddychujúcich, obedujúcich a čítajúcich ľudí. Všade boli rozmiestnené stoličky a stolčeky a pôsobilo to tam veľmi ukľudňujúco.

Grand Terminal
Z oázy pokoja sme sa vybrali ku Grand Terminalu, kde sa to hemžilo ľuďmi. Sem prichádzajú a odtiaľto odchádzajú vlaky do predmestí NY. Sprievodca v knižke označil vstupnú halu za väčšiu ako loď parížského Notre Dame. Strop bol nádherný. Mal tyrkysovú farbu a bol pomaľovaný množstvom hviezd a Zverokruhom.
 
Chrysler Building
Neďaleko Grand Centralu je ďalší významný mrakodrap – Chrysler Building. Budova postavená pre automobilovú spoločnosť nesie známky art-deco. Ja som sa snažila celý čas, čo sme k nej smerovali, nájsť nejaké charakteristické súčiastky áut. Čítala som, že boli použité na ozdobenie tejto budovy prvky ako mriežky chladičov, kapoty atď. Nič také som však nepostrehla, ale to by som skôr pripísala k nedostatku mojich informácií o automobiloch. Vo vnútri sme si ešte pozreli ospevované výťahy.

Vchod do budovi Chrysler Building
Podľa plánov sme mali pokračovať v China Towne, preto sme sa vrátili na stanicu Grand Central a odtiaľ sme sa vybrali metrom na juh.

Metro na stanici Grand Central
V China Towne sme sa najedli, o tom hroznom zážitku som už písala a cez uličky, sme postupne prešli do Little Italy a do SoHo. Všetko je to veľmi blízko a jednotlivé časti som rozlišovala len podľa toho, aké typy ľudí sme stretali (aziati, prípadne mladí bohémy) alebo popri akých reštauráciách sme prechádzali (čínske, talianske - zelená, biela a červená vlajka v oknách), prípadne podľa štýlu obchodov (napr. remeselná výroba alebo obchody mladých umelcov v SoHo).

China Town a Little Italy
SoHo
Bola to príjemná prechádzka, na konci ktorej sme sa ocitli v Greenwich Village na Washington Square aj s jeho víťazným oblúkom. Bol postavený na počesť stého výročia zvolenia Georga Washingtona za prezidenta.

Washington Square
Zaujímavosťou je, že predtým sa tu nachádzalo popravisko a cintorín. V toto popoludnie však bolo plné ľudí. My sme sa pri fontáne osviežili a v parku sme si chvíľku posedeli a oddýchli sme si. V tejto časti NY som mala možnosť vidieť dvoj-troj poschodové domy s krásnymi vstupnými schodiskami. Mne to pripomínalo scénky zo seriálu Sex v meste, z pred Carrien-ho bytu.

Večer na Times Square
Na cestu späť sme si opäť zvolili metro, ktoré nás odviezlo až po Times Square. Tu sme zapadli do obchodov a vypadli sem z nich až za tmy, keď sa to už hemžilo množstvom ľudí. Všetky reklamy boli rozsvietené a vytvárali nezabudnuteľnú atmosféru. Po dlhom dni sme boli radi, že sme si dali rýchlu večeru a zaspali sme spánkom spravodlivých.

Večer na Times Square
Pred nami bol už len jeden deň v New Yorku a aj ten sa skrátil iba na pár hodín, keďže náš odvoz prišiel už o 12-tej.
V posledný deň som nám naplánovala prechádzku v Central Parku, preto sme hneď ráno zamierili na sever a za 5 min. sme už stáli v ňom. Mám pocit, že sme tam boli už o 9-tej a v tom čase práve policajti zobúdzali a vyháňali bezdomovcov z parku a športovo založený ľudia zdolávali svoje kolečká buďto pešky alebo na bicykloch.

Cherry Hill Fountain
Po pekne upravených cestičkách sme sa prešli až k fontáne Cherry Hill Fountain a odtiaľ sme si to zamierili na západ, popri Eighth Avenue a pamätnom mieste Imagine, kde zabili Johna Lennona,  sme prišli až ku Columbus Circle a odtiaľ späť k nášmu hotelu. 

Central Park (ako aj ostatné časti NY) je najlešpie vidieť, preto sa snažím pridávať čo najviac fotiek.

Budova oproti Columbus Circle v oblakoch
USA – New York – 5. časť

2 komentáre:

  1. Akoby som tam bola. Popravde, New York je môj cestovateľský sen. Hovorí sa, že NY buď miluješ, alebo nenávidíš, nič medzi tým. Tak sa aspoň môžem tešiť čo to bude.Výborné fotky!

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ja som si New York zamilovala, ale žiť celý život tak v NY ako ani v USA by som nemohla. Slovensko je krásna krajina a je dobré sa sem vždy vrátiť.

    OdpovedaťOdstrániť

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...