piatok 2. júla 2010

Gazpačo /gazpacho - studená paradajková polievka/

Niečo na teplé letné obedy. V tomto počasí to skutočne padne vhod. 
Gazpačo je studená španielská polievka, ktorej základom sú paradajky, uhorka, paprika ... Všetko sa to spracováva za surova, teda žiadne varenie, o to viac ale treba krájať. Zaberie to nejaký čas, ale určite ju odporúčam vyskúšať. Ak je fakt veľmi teplo, kľudne si do polievky dajte aj kocky ľadu. Je však potrebné ju spraviť o deň skôr, aby sa chute dobre spojili a aby sa polievka dostatočne schladila.
A ešte aby som nezabudla, opäť som si po rozmixovaní polievku rozdelila na dve časti - s cesnakom a cibuľou a bez cesnaku. Jedla som ich obe, ale tá s cesnakom mala určite výraznejšiu chuť. Mne viac chutila.


1 kg paradajok
400 g (2 ks) šalátovej uhorky
1 červená paprika
1 zväzok čerstvého petržlenu
100 ml olivového oleja
200 ml vody
1,5 lyžice červeného vinného octu
4 lyžice pretlaku rozmiešaného v 150 ml vody (alebo 200 ml paradajkovej šťavy)
1,5 lyžičky soli
1 cibuľa
2 strúčiky cesnaku

Chlebíkové kocky:
2 krajce staršieho chleba
olej
soľ
čierne korenie

Paradajky, uhorky, papriku a aj petržlen som si poriadne umyla. Všetko som si nakrájala na malé kúsočky. Z nakrájaných paradajok a uhoriek som si odobrala za 1-2 lyžičky, tie použijem pri podávaní polievky. Ako som už písala chvíľku to trvalo. Nabudúce, keď budem robiť túto polievku, tak to skúsim všetko dať do mixéra a priamo s ním to nakrájať. Keďže recept od Dolce vita jasne hovoril - nakrájať, tak som krájala a až potom som mixovala. Podľa mňa je lepšie použiť nádobkový mixér na krájanie ako ponorný mixér alebo turmixovač. Je lepšie keď v polievke zostanú menšie kúsky a nie je to také homogénne.
Do polievky som pridala olivový olej, vodu, vinný ocot, soľ a pretlak rozriedený vodou. V pôvodnom recepte sa písalo o paradajkovej šťave, ale tú som nemala, preto som zaimprovizovala a nahradila som ju pretlakom. Myslím si, že to stačilo. Teraz, keď som už mala všetko zmiešané, som si polievku rozdelila na dve časti a do jednej som ešte pridala nadrobno nakrájanú cibuľu a prelisovaný cesnak. Obe polievky som vložila do chladničky do ďalšieho dňa.
Na druhý deň som si pripravila chlebíkové kocky tak, že som chlieb nakrájala na kocky, vložila som ich do misky, pokvapkala som ich olejom, osolila a poprášila čiernym korením. Na horúcej teflónovej panvici som ich opiekla.
Polievku som podávala tak, že som do nej pridala trošku nakrájanej paradajky, uhorky a chlebíkové kocky. Môžeme do nej pridať aj ľad.

8 - 9 porcií

5 komentárov:

  1. jaj, veru pamatam este zo spanielska :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. tak vyskúšaj a potom napíš, či to bolo ako v Španielsku :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. jaj no, one, ja mam bez uhorky recept. niekde :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. planujem pre kolegyne spravit rozluckovy vecierok a neviem ake mnozstvo by bolo cca pre 15 osob.
    kolko asi spravim z tohto receptu?

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Z tohto množstva vyšlo tak 8-9 porcií, takže dvojnásobok by mal stačiť. V tomto teplo určite bude chutiť.

    OdpovedaťOdstrániť

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...